Perbankan dalam talian dan pemindahan wang boleh menjadi bahaya apabila kita tidak memberi perhatian.
Dan walaupun kita, baik, kemalangan berlaku.
Seorang wanita baru-baru ini belajar cara sukar untuk mendapatkan semula wangnya selepas secara tidak sengaja memindahkan RM14,000 ke akaun bank yang salah.
Syukurlah, pengguna Facebook Zarina Jalaludin dapat mendapatkan semula wang itu dan membawa ke media sosial untuk berkongsi bagaimana dia melakukannya.
Pertama sekali, jika anda telah memindahkan wang ke akaun yang salah secara tidak sengaja: bertenang
Jika nombor akaun yang anda taipkan bukan milik sesiapa, atau butiran akaun tidak sah, wang itu akan kembali secara automatik (melantun semula) ke akaun anda.
Anda akan tahu ini jika transaksi gagal. Walau bagaimanapun, bank masih mengesyorkan menghubungi bank benefisiari untuk mengesahkan bahawa nombor akaun tidak wujud dan dana anda akan kembali dalam satu atau dua hari bekerja.
Sementara itu, sekiranya nombor akaun sah dan transaksi berjalan dengan jayanya, buat laporan polis dengan segera.
Jika anda ingin wang anda dikembalikan, anda perlu memaklumkan kepada polis bahawa anda telah tersilap memindahkan wang ke dalam akaun benefisiari yang salah.
Pastikan anda menulis dan menawarkan seberapa banyak butiran yang anda boleh tentang transaksi tersebut, seperti:
– Nombor akaun dan bank yang terlibat,
– Nama pemegang akaun,
– Tarikh dan masa dana telah tersilap dipindahkan, dan
– Apl digunakan / kaedah pemindahan.
Dengan laporan polis di tangan, teruskan ke cawangan terdekat bank anda untuk memaklumkan kepada mereka tentang pemindahan yang salah
Anda perlu menerangkan situasi anda kepada pegawai bank, tunjukkan laporan polis anda untuk memudahkan proses, dan meminta bantuan mereka untuk mendapatkan wang anda.
Pegawai bank akan menghubungi pemilik akaun bank yang lain dan memberitahu mereka tentang situasi itu, sementara anda menunggu jawapan.
Intinya di sini ialah: anda hanya akan mendapat kembali wang anda jika pemilik akaun benefisiari bersetuju untuk memulangkannya.
Adalah tidak digalakkan untuk menghubungi pemilik akaun yang salah tanpa melalui bank, kerana ia boleh menyebabkan pelanggaran privasi.
Jika pemilik akaun yang salah bersetuju untuk membalikkan urus niaga, itu adalah pengakhiran kebimbangan anda!
Bank mungkin memerlukan anda mengisi satu atau dua borang untuk mengesahkan bahawa anda bukan penipu sebelum dana dikembalikan kepada anda.
Walau bagaimanapun, jika pemilik akaun tidak bersetuju dan enggan bekerjasama dengan bank anda untuk memulangkan wang, anda mungkin perlu mengupah peguam untuk menghantar surat tuntutan kepada pemilik akaun.
Menurut CompareHero, jika jumlah yang salah dipindahkan melebihi RM5,000 dan penerima tidak mempunyai sebab untuk menahan wang anda atau telah mengabaikan panggilan daripada bank atau polis, anda mempunyai hak untuk meneruskan tindakan.
Sementara itu, jika jumlahnya kurang daripada RM5,000, anda boleh pergi ke Mahkamah Majistret berhampiran untuk memfailkan prosedur tuntutan kecil bagi menyelesaikan pertikaian tanpa perwakilan undang-undang diperlukan.
Pada penghujung hari, bukan mudah untuk mendapatkan wang kembali jika anda tersalah memindahkannya
Ia bergantung hampir sama ada penerima bersedia untuk memulangkan wang.
Jadi, perkara terbaik yang perlu dilakukan ialah sentiasa menyemak semula nama dan nombor akaun penerima sebelum setiap transaksi yang anda buat.