Pakar automotif berkata bahawa keputusan Tesla Inc untuk melabur di Indonesia dan bukannya Malaysia sepatutnya tidak mengejutkan, walaupun ia tidak mencerminkan keupayaan Malaysia untuk menarik pelabur asing.
Bercakap kepada MalaysiaNow, editor urusan DSF.my Daniel Fernandez berkata dasar automotif nasional Malaysia atau NAP tidak begitu jelas seperti negara jirannya.
Beliau berkata ini akan menjejaskan keputusan pelaburan yang dibuat oleh syarikat automotif lain juga, bukan hanya Tesla.
“Di Indonesia, Thailand dan Singapura, mereka menerangkan dengan jelas jenis insentif yang disediakan untuk syarikat automotif antarabangsa yang melabur di negara itu,” katanya.
“Ini membolehkan syarikat terbabit membentangkan rancangan mereka secara terperinci sebelum membuat sebarang keputusan untuk melabur di negara pilihan mereka.”
Sementara itu, editor urusan PISTON.my Chips Yap berkata bahawa dasar NAP berfungsi sebagai satu bentuk perlindungan untuk jenama kenderaan tempatan oleh syarikat automotif asing, akhirnya mewujudkan persepsi Malaysia sebagai pasaran berat sebelah.
Menurut Yap, syarikat automotif asing melihat NAP sebagai pelawaan untuk melabur di negara ini, namun dengan jualan terhad supaya produk tempatan diberi kelebihan.
“Keadaan ini akan menggalakkan lebih ramai pelabur pasaran terbuka seperti Indonesia dan Thailand kerana mereka tidak mempunyai produk tempatan,” katanya.
“Indonesia juga mempunyai pasaran yang lebih besar – itu sahaja akan menjadi faktor yang kuat untuk menarik pelabur.”
Namun begitu, Yap berkata dasar itu tidak bermakna syarikat automotif asing akan menolak Malaysia sepenuhnya – cuma pelaburan mereka adalah dalam skala yang lebih kecil.
Sementara itu, Fernandez berkata kerajaan mungkin lebih tertumpu kepada bidang lain seperti industri IT, di mana Malaysia mempunyai pelaburan yang kukuh.
“Mungkin kerajaan tidak mengejar syarikat kereta untuk membuka kedai di sini, sebaliknya lebih suka syarikat antarabangsa memindahkan teknologi mereka ke Malaysia,” katanya.
“Kita mempunyai kepakaran,” tambahnya. “Malah Foxconn (Hon Hai Precision Industry Co Ltd) baru-baru ini berkata bahawa ia akan melabur di Malaysia.”
Komen mereka berikutan edaran gambar yang menunjukkan pertemuan antara Ketua Pegawai Eksekutif Tesla, Elon Musk dan Presiden Indonesia Jokowi Widodo.
Ramai pengguna internet telah mengejek kerajaan, termasuk Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob, berkata seolah-olah syarikat asing lebih berminat untuk melabur di negara jiran Malaysia berbanding di Malaysia.
Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Mohamed Azmin Ali bagaimanapun baru-baru ini berkata Malaysia telah menarik pelaburan baharu bernilai RM16.52 bilion daripada AS.
Beliau juga berkata Malaysia sedang berbincang dengan Starlink, penyedia internet jalur lebar berkelajuan tinggi dan kependaman rendah yang dikendalikan oleh syarikat aeroangkasa Musk SpaceX, mengenai memperkenalkan perkhidmatan internet satelit di negara ini.
Hezeri Samsuri dari Careta.my berkata keputusan Musk untuk pergi bersama Indonesia adalah sebahagiannya disebabkan oleh pengeluaran kobalt negara, mineral mentah yang diperlukan untuk menghasilkan bateri.
“Seluruh dunia memahami mengapa Elon Musk memilih Indonesia,” katanya. “Mereka mempunyai mineral itu dan perlu memprosesnya di negara sendiri.
“Jika mereka tidak mendapat pelaburan Tesla, tidak mustahil mereka akan menarik perhatian syarikat seperti Samsung atau LG untuk membuka kilang di sana.”
Hezeri juga berkata Malaysia masih menjadi pasaran menarik untuk jualan kereta, sambil menambah bahawa banyak syarikat automotif asing telah datang bertanya sebelum ini bagaimana untuk menjejakkan kaki ke negara ini.
“Walaupun nisbah penduduk kita tidak sebesar Thailand dan Indonesia, di Malaysia, tetapi tempahan untuk kereta premium seperti BMW boleh mencecah lebih 1,000 unit,” katanya.
“Malah jenama seperti Hyundai dan Volvo tidak mempunyai stok yang mencukupi. Pembeli perlu menunggu berbulan-bulan untuk menerima kereta yang mereka tempah.”
Beliau berkata ini bermakna pengguna di Malaysia mempunyai pemahaman yang kukuh tentang teknologi terbabit dan mudah menyesuaikan diri.
“Kami juga mempunyai Proton dan Perodua,” katanya merujuk kepada kereta nasional Malaysia.
“Ini membuktikan bahawa kami sudah mempunyai kemahiran dan kepakaran yang lebih baik daripada jiran kami.”
sumber : MalaysiaNow.com