Apabila kedua-dua sukatan pelajaran diletakkan bersebelahan, perbezaan antara sukatan pelajaran Matematik AS dan Malaysia jelas kelihatan.
Seorang ibu bapa Malaysia, yang tinggal di Amerika Syarikat, berkongsi beberapa contoh sukatan pelajaran Gred 1 yang digunakan di sekolah anaknya.
Saif Suhairi menjelaskan bahawa silbus Gred 1 di AS adalah setara dengan standard Satu Malaysia untuk kanak-kanak berumur 6 hingga 7 tahun.
Dengan dua sukatan pelajaran yang berbeza diletakkan bersebelahan, perbezaannya dapat dilihat dengan cepat.
Sukatan pelajaran yang lebih mudah di AS
Sukatan pelajaran AS adalah lebih mudah kerana tujuannya adalah untuk memastikan anak-anak kecil menikmati pembelajaran di sekolah.
Saif Suhairi berkata, anaknya di Darjah 1 belajar mengesan nombor seperti kanak-kanak berusia empat tahun di Malaysia. Dia mengakui bahawa ini terasa perlahan dan dia berasa risau mengenainya.
Sebaliknya, pelajar darjah satu di Malaysia sudah terpaksa menghafal jadual 6 kali.
Beliau menjelaskan bahawa pelajar di AS hanya belajar tentang pendaraban dalam Darjah 3 tetapi sukatan pelajaran akan diambil di sekolah menengah dan sekolah tinggi.
Tiada beg berat di AS
Di sekolah anaknya, mereka tidak perlu membawa beg berat setiap hari seperti kanak-kanak di sini. Kebanyakan bahan pembelajaran mereka boleh disimpan di dalam meja sekolah.
Pelajar di sana hanya perlu membawa balik komputer riba Dell yang disediakan oleh sekolah, fail kerja atau kerja rumah untuk hari itu. Kebanyakan barang berkaitan sekolah mereka ditinggalkan di sekolah melainkan laporan kemajuan untuk ditunjukkan kepada ibu bapa di rumah.
Nisbah guru kepada murid yang baik
Di Malaysia, guru dan ibu bapa sering merungut tentang bilangan pelajar yang ramai dalam sesebuah kelas.
Di AS, nisbahnya lebih mudah diurus dan ia masuk akal. Satu kelas mempunyai sekurang-kurangnya 20 pelajar dan maksimum 25 pelajar. Setiap kelas juga diberikan seorang guru dan seorang pembantu pengajar.
Semasa guru mengajar kelas, pembantu pengajar membantu guru dengan mengedarkan bahan pembelajaran, membuat kanak-kanak berkelakuan atau membantu pelajar memahami perkara yang diajar di dalam kelas.
Mempunyai tenaga tambahan dalam kelas boleh membantu kelas berjalan lancar dan kanak-kanak mendapat perhatian yang bermanfaat untuk membantu mereka memahami topik baharu pada hari itu.
Pada penghujung hari, Saif Suhairi berpendapat adalah lebih baik jika Malaysia memilih sukatan pelajaran sekolah yang terbaik dan kekal denganya.
Ini kerana perubahan berterusan kerajaan, menteri dan sukatan pelajaran sekolah tidak membantu murid sekolah dan guru dalam jangka masa panjang.
Sumber : TheRakyatPost.com