Berikut adalah 5 langkah keselamatan & keselamatan baharu Touch ‘n Go eWallet seperti yang ditetapkan oleh BNM

Touch ‘n Go Sdn Bhd (TNG Digital) semalam mengumumkan bahawa mereka telah melaksanakan kesemua lima langkah keselamatan siber mandatori yang ditetapkan oleh Bank Negara Malaysia (BNM) tahun lepas, menjelang tarikh akhir Jun 2023.

Pada November 2022, TNG Digital telah pun berkongsi komitmen mereka untuk melaksanakan langkah-langkah untuk Touch ‘n Go eWallet dalam suku pertama tahun ini.

Strategi tambahan itu bertujuan untuk memerangi penipuan yang melibatkan institusi kewangan.

Langkah pertama ialah pengesahan muka untuk berpindah daripada SMS One Time Passwords (OTP). Ini adalah pendekatan yang telah dilaksanakan oleh bank-bank utama seperti Maybank dan CIMB Bank.

Pengesahan muka kini dicetuskan apabila pengguna log masuk ke apl eWallet mereka, menukar PIN eWallet mereka, membuat transaksi dan buka semula eWallet mereka.

Langkah kedua yang diambil ialah mengetatkan peraturan pengesanan penipuan dan pencetus untuk menyekat transaksi penipuan yang disyaki.

TNG Digital akan memerhati akaun pengguna untuk aktiviti tidak normal atau tingkah laku yang mencurigakan. Jika ditemui, akaun akan dihadkan atau disekat. Pengguna akan menerima makluman e-mel sekiranya transaksi mereka melepasi ambang yang ditetapkan oleh syarikat.

Ketiga, TNG Digital memperkenalkan TapSecure, fungsi kelulusan satu klik mandatori untuk mengesahkan transaksi pengguna. Ini memastikan bahawa hanya peranti yang dilinkan kepada pengguna boleh digunakan untuk meluluskan transaksi eWallet.

Dalam erti kata lain, pengesahan transaksi perbankan elektronik kini terhad kepada satu peranti mudah alih bagi setiap pengguna.

Terdapat juga tempoh pengesahan dan bertenang (verification and cooling-off period) untuk pengguna yang menggunakan perkhidmatan TNG tertentu buat kali pertama. Apabila pengguna log masuk ke eWallet mereka daripada peranti baharu, akan ada tambah nilai dan had pembayaran untuk 48 jam pertama. Sebarang jumlah di atas yang akan ditolak secara automatik.

Lihat Juga :   Gentari, JomCharge dan chargEV menandatangani roaming agreement, akses 70% pengecas EV di Malaysia daripada satu aplikasi

Akhir sekali, TNG Digital telah mewujudkan talian hotline khusus untuk pelanggan melaporkan penipuan kewangan. Pengguna yang mengalami pertemuan malang sedemikian boleh menghubungi pasukan operasi penipuan di +603 5022 3888.

Antara 2019 hingga 2022, penyedia analisis data global LexisNexis Risk Solutions melaporkan bahawa kes penipuan mudah alih meningkat daripada 23% kepada 31% di Malaysia.

KPMG juga melaporkan bahawa dalam tujuh bulan pertama 2022, rakyat Malaysia kerugian kira-kira RM415 juta kepada penipu melalui cara dalam talian.

Sumber : vulconpost.com

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *