Di Singapura, sijil untuk memiliki kereta kini berharga AS$106,000

SINGAPURA (4 Okt): Untuk memiliki kereta di Singapura, pembeli mesti membida sijil yang kini berharga AS$106,000 (RM501,592), bersamaan dengan empat Toyota Camry Hybrids di AS, kerana pemulihan pasca pandemi telah meningkat. kos sistem kuota kenderaan negara kota kepada paras tertinggi sepanjang masa.

Singapura mempunyai sistem “sijil kelayakan” (COE) 10 tahun, yang diperkenalkan pada 1990, untuk mengawal bilangan kenderaan di negara kecil itu, yang menempatkan 5.9 juta orang dan boleh dipandu melintasi dalam masa kurang daripada satu jam.

Kuota itu, yang ditawarkan melalui proses pembidaan, telah menjadikannya bandar paling mahal di dunia untuk membeli kereta, dengan COE untuk kereta besar meningkat empat kali ganda daripada harga 2020 pada hari Rabu kepada rekod S$146,002.

Termasuk COE, yuran pendaftaran dan cukai, Toyota Camry Hybrid standard baharu kini berharga S$251,388 di Singapura, berbanding $28,855 di AS Sebuah flat kecil bersubsidi kerajaan di Singapura berharga kira-kira S$125,000.

Pada 2020, apabila lebih sedikit orang di Singapura memandu, harga COE turun kepada kira-kira S$30,000; Peningkatan aktiviti ekonomi selepas Covid telah menyebabkan lebih banyak pembelian kereta manakala jumlah kenderaan di jalan raya dihadkan kepada kira-kira 950,000. Bilangan COE baharu yang tersedia bergantung pada bilangan kereta lama yang dibatalkan pendaftarannya.

Harga yang melambung tinggi menyebabkan kereta tidak dapat dicapai oleh kebanyakan rakyat Singapura kelas pertengahan, sekali gus menjejaskan apa yang dikatakan oleh ahli sosiologi Tan Ern Ser sebagai “Impian Singapura” untuk mobiliti sosial yang meningkat — mempunyai wang tunai, kondominium dan kereta.

Lihat Juga :   Xiaomi 13 Ultra: Cip SD 8 Gen 2, 16GB RAM, 50MP 1 inci kamera belakang Sony IMX 989 quad dari RM3868

Gaji median isi rumah tahunan di Singapura ialah S$121,188.

Rakyat Singapura telah dipukul oleh inflasi yang berterusan dan ekonomi yang perlahan, dan ada yang menjual kereta yang mereka beli ketika harga COE rendah untuk mengaut keuntungan.

“Ada keperluan untuk merendahkan aspirasi seseorang daripada mencapai ‘kehidupan yang baik’ kepada menyelesaikan dengan ‘kehidupan yang cukup baik’,” kata Tan.

Jason Guan, 40, seorang ejen insurans dan bapa kepada dua anak, berkata dia membeli kereta pertamanya, Toyota Rush, pada harga S$65,000 pada 2008, termasuk harga COE.

Kini Guan hidup tanpa kereta, memberi tumpuan kepada faedah lain yang ditawarkan Singapura untuk keluarganya.

“Sebagai seorang keluarga, ia tidak banyak memberi kesan kepada saya kerana Singapura masih mempunyai sistem pendidikan yang baik dan stabil. Dari segi keselamatan, ia masih antara negara paling selamat,” katanya.

About Author

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

error: Content is protected !!