Suruhanjaya Perkhidmatan Air Asli (SPAN), di bawah Kementerian Sumber Asli, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim (KeTSA), telah melancarkan ansuran keempat kempen Jimat Air nya, yang pertama kali diperkenalkan pada 2021. Seperti namanya, program itu—yang berjalan sehingga 31 Disember—menggalakkan penggunaan produk cekap air melalui pelaksanaan label cekap air.

Bahagian paling penting bagi pengguna ialah kempen itu akan terus menawarkan rebat untuk pembelian produk ini melalui Shopee, dengan SPAN memperuntukkan RM100,000 untuk tujuan itu, lapor Bernama. Pembeli juga akan menerima baucar termasuk rebat RM200 untuk mesin basuh, rebat RM100 untuk tandas dan tempat kencing serta diskaun 50% (sehingga RM50) untuk paip dan kepala pancuran. Mereka perlu mengesahkan akaun ShopeePay mereka sebelum 19 Mac untuk layak mendapat baucar ini.
Menurut menteri KeTSA Nik Nazmi Nik Ahmad, kempen Jimat Air 4.0 adalah selaras dengan hasrat kerajaan untuk meningkatkan penggunaan produk melalui Skim Pelabelan Produk Cekap Air (WEPLS) dalam kalangan pengguna domestik dan industri, serta di premis kerajaan. —seperti yang dinyatakan dalam Rancangan Malaysia Ke-12.
Beliau juga berkata bahawa penggunaan produk cekap air boleh membantu pengguna menjimatkan sehingga 50% pada bil semasa mereka bergantung kepada kadar penggunaan. Beliau menambah bahawa program itu dapat meningkatkan kesedaran tentang perkakas ini dan menggalakkan orang ramai menggunakannya, dan beliau berharap pembekal dapat memasarkan lebih banyak produk untuk meningkatkan pilihan pengguna.