Lelaki Malaysia Rugi RM1 Juta dari Panggilan Scammer dalam masa 14 Saat

Hanya 14 saat yang diperlukan untuk seorang lelaki Malaysia kehilangan wang simpanannya sebanyak RM1 juta (AS$223,539).

Lelaki berusia 39 tahun itu, yang dikenali sebagai Lee oleh Borneo Post Online, berkata dia menerima panggilan daripada seseorang yang mendakwa mereka daripada pembekal perkhidmatan kurier Malaysia, Poslaju.

14 saat sahaja yang diperlukan

Merasakan sesuatu yang tidak kena, Lee – yang berasal dari Kuching, Sarawak – meletakkan telefon. Kerana ingin tahu, dia memeriksa akaun banknya. Ketika itulah dia perasan bahawa pengeluaran bank sebanyak RM1 juta telah dibuat. Lee berkata dia tidak menerima atau memberikan sebarang kebenaran.

Bimbang, dia segera menghubungi bank dan membuat laporan polis. Berikutan itu, beliau meminta bantuan daripada Parti Tindakan Demokratik (DAP).

Pembantu khas Pengerusi DAP Sarawak Chong Chieng Jen, Michael Kong, berkata pada 27 Februari 2023 bahawa berdasarkan rekod pemindahan bank dalam talian, simpanan Lee dipindahkan ke akaun dengan nama Celcom Sdn Bhd.

“Tiada Kata Laluan Satu Masa (OTP) atau pemberitahuan dihantar kepada Lee. Tambahan pula, jika seseorang itu mengeluarkan wang tunai RM20,000 (AS$4474) daripada akaun banknya di kaunter, kebanyakan bank pada masa kini akan memerlukan pemegang akaun mengisi borang dan menjawab senarai soalan yang mewajarkan pengeluaran wang itu.”

“Dia hanya menjawab panggilan telefon selama kira-kira 14 saat namun RM1 juta dalam akaun banknya benar-benar dicuri daripadanya. Jika pengeluaran RM20,000 pun menyusahkan, bagaimana dua pengeluaran RM500,000 setiap satu boleh berlaku dalam beberapa minit?” tanya Michael.

Lihat Juga :   TIKTOKER MEMOTONG BARISAN ACARA NASHVILLE, DAKWA DIA BOLEH KERANA DIA ‘CANTIK’

Pihak itu telah menghubungi bank tempat Lee menyimpan wangnya tetapi birokrasi menjadi batu penghalang.

“Setakat ini, kami telah menghubungi pihak bank. Tetapi seperti biasa, jawapan standard mereka adalah menunggu selama 14 hari, prosedur standard kerana semuanya perlu menunggu ibu pejabat mereka di Kuala Lumpur. Tetapi untuk menunggu 14 hari adalah terlalu lama. Bank benar-benar perlu menjelaskan bagaimana transaksi besar itu boleh berlaku,” jelas Michael, sambil menambah bahawa bank itu perlu meningkatkan keselamatannya.

“Bank sepatutnya menjadi tempat paling selamat untuk menyimpan simpanan kita. Sekarang ni nampaknya bank pun tak selamat, jadi mana lagi kita rakyat jelata nak simpan duit simpanan? Oleh itu, kerajaan mesti bertindak segera terhadap penipuan bank dan meminta bank bertanggungjawab atas kerugian yang disebabkan oleh penipuan ini,” tambahnya.

DAP kini membantu Lee untuk mendapatkan pampasan daripada bank itu.

Maybank kata kes dah tutup.

Sementara itu, dalam satu kenyataan, Maybank berkata bahawa kes itu kini “ditutup”.

“Maybank merujuk kepada insiden baru-baru ini melibatkan pelanggan yang didakwa mendakwa telah mengeluarkan dana daripada akaunnya tanpa kebenarannya,” kata bank itu dalam satu kenyataan.

“Bank ingin mengesahkan bahawa penyiasatan telah dijalankan di mana transaksi telah dikesan dengan berkesan dan wang dikembalikan dengan selamat kepada pelanggan. Penemuan juga mendedahkan bahawa sistem kami tidak terjejas. Sementara itu, Maybank telah pun berurusan dengan pelanggan dan perkara itu kini ditutup.”

About Author

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

error: Content is protected !!