Maybank telah menjadi bank terbaharu untuk menambah ciri Request DuitNow kepada perkhidmatannya. Ciri ini membolehkan pengguna meminta sebarang jumlah wang daripada penerima yang berdaftar dengan DuitNow di seluruh bank yang mengambil bahagian.
Anda boleh menemui ciri baharu pada aplikasi MAE Maybank, di belakang menu Sent & Request. Selain daripada butang Sent & Request wang biasa yang membolehkan anda membuat pembayaran pantas antara pengguna aplikasi MAE, kini terdapat butang Request DuitNow. Anda juga boleh menghantar permintaan melalui laman web Maybank2u di bawah tab Pay & Transfer.

Orang yang anda minta wang dengan ciri baharu ini tidak perlu menggunakan bank yang sama dengan anda untuk berfungsi. Apa yang anda perlukan ialah ID DuitNow penerima, walaupun anda hanya boleh meminta daripada mereka yang merupakan pelanggan bank yang menyokong ciri Permintaan DuitNow.
Selain Maybank, bank lain yang kini menyokong ciri tersebut termasuk Standard Chartered & Standard Chartered Saadiq, HSBC & HSBC Amanah, OCBC & OCBC Al-Amin, Bank Islam, Bank Muamalat dan Citibank.
Dengan pembayaran yang belum selesai, anda boleh menjejaki siapa yang berhutang dengan mudah sambil mengelakkan dari anda bertanya kepada mereka untuk meminta mereka tentang hutang anda. Pengguna boleh mempunyai sehingga 20 permintaan/’request’ yang belum selesai pada bila-bila masa, selepas itu anda memerlukan permintaan tersebut untuk dikosongkan sebelum anda boleh membuat permintaan yang lain.

Terdapat had urus niaga sebanyak RM50,000 sehari apabila ia datang untuk meminta pemenuhan walaupun pelanggan boleh meminta sehingga RM10 juta setiap permintaan. Perlu diingat bahawa had default akaun anda untuk pembayaran request DuitNow ialah RM3,000, anda boleh menukarnya melalui bahagian Setting di halaman web Maybank2u.
Bagi yuran, Maybank mengenakan caj RM0.50 untuk setiap transaksi RM5,000 dan ke atas manakala transaksi di bawah tersebut adalah percuma. Menghantar permintaan adalah percuma, tanpa mengira jumlah yang terlibat.
Penerima akan menerima permintaan melalui pemberitahuan tolak MAE, e-mel atau SMS. Jika anda mendapat Permintaan DuitNow, anda boleh memilih untuk membayar, atau, jika anda pergi ke menu lungsur, anda akan menemui pilihan untuk menolak, menyekat, atau memajukan permintaan untuk orang lain membayar bil.