Nokia mendedahkan wajah & strategi baharu pada acara MWC 2023

Semasa Kongres Dunia Mudah Alih 2023 di Barcelona, ​​​​syarikat telekomunikasi Nokia mengumumkan logo baharunya. Syarikat itu berkata logo baharu itu bertujuan mencipta penjenamaan baharu dan menghapuskan penjenamaan lamanya sebagai pengeluar telefon pintar.

“Dalam fikiran kebanyakan orang, kami masih merupakan jenama mudah alih yang berjaya, tetapi ini bukan mengenai Nokia,” kata Pekka Lundmark, Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Nokia dalam wawancara yang dipetik dari Bloomberg (27/2). “Kami mahu melancarkan jenama baharu yang sangat tertumpu pada perangkaian dan pendigitalan industri, yang merupakan perkara yang sama sekali berbeza daripada telefon lama.”

Walaupun telefon jenama Nokia masih boleh didapati hari ini, ia dijual di bawah pengeluar telefon mudah alih Finland HMD Global Oy. Syarikat itu juga baru-baru ini mengumumkan Nokia G22, telefon yang pemilik boleh membaiki dengan mudah.

Menurut kenyataan akhbar itu, logo itu adalah sesuatu “lambang Nokia yang bertenaga, dinamik dan moden”.

“Ia telah direka bentuk sebagai simbol kerjasama, yang Nokia percaya adalah penting untuk merealisasikan potensi rangkaian eksponen: membuka kunci keuntungan dalam kemampanan, produktiviti dan kebolehaksesan,” kata Pekka.

Bersama-sama dengan penyegaran jenama, Nokia juga mengumumkan strategi korporat baharu. Apabila Lundmark menjadi Ketua Pegawai Eksekutif Nokia pada 2023, beliau menetapkan strategi tiga peringkat penetapan semula, pecutan dan skala. Memandangkan peringkat set semula kini selesai, Lundmark mengatakan fasa kedua telah bermula.

Beliau berkata Nokia akan mengutamakan peningkatan bahagian pasaran melalui perniagaan jualan peralatan rangkaiannya kepada pembekal perkhidmatan tanpa wayar. Nokia kini mempunyai “peluru dan peralatan” untuk mengambil bahagian pasaran tanpa menjejaskan margin, kata Lundmark.

Selain itu, syarikat itu juga menyasarkan untuk mengembangkan perniagaan dengan menjual rangkaian 5G persendirian kepada perusahaan. Untuk makluman, perniagaan Nokia berkembang sebanyak 21% tahun lepas, bersamaan dengan kira-kira 8% daripada jualannya.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *