Proton X90 disahkan mendapat enjin turbo hybrid 48V

Proton X90 Hybrid 48V

Proton akan mengeluarkan kereta hibrid pertamanya pada tahun ini, menurut laporan oleh syarikat penyelidikan berdasarkan taklimat penganalisis oleh pemegang saham majoriti Proton DRB-HICOM pada 2 Mac. Menurut laporan ini, Proton X90 akan menjadi kenderaan elektrik hibrid ringan ( MHEV).

Sistem hibrid MHEV dijangka menjadi kombo enjin + motor 1.5 liter tiga silinder 48V yang menghasilkan 190 PS pada 5,500 rpm dan tork 300 Nm dari 1,500-4,000 rpm, yang lebih tinggi daripada versi bukan hibrid 177 PS, 255 Nm. daripada enjin.

Kami telah pun membuat spekulasi bahawa ini akan berlaku berdasarkan dua sebab. Pertama, Proton telah pun mempamerkan enjin ini di bilik pameran Pusat Kecemerlangan Proton di Shah Alam pada November 2021. Kedua, enjin ini telah pun digunakan oleh ‘adik’ Proton X90, Geely Okavango dalam pasaran Filipina.

Sistem ini menggunakan enjin pengecas turbo 3 silinder 1.5 liter biasa dan menambah beberapa komponen padanya. Sistem hibrid boleh memberikan 13 kuasa kuda dan 45 Nm bantuan, yang membawa 177 PS, 255 Nm nombor bukan hibrid sehingga 190 PS dan 300 Nm dalam hibrid.

Bantuan elektrik dalam sistem ini disediakan oleh BSG, atau Belt-driven Starter Generator. Ia pada asasnya adalah alternator yang dinaiktaraf yang boleh digunakan untuk memberikan sedikit kuasa kepada enjin.

Tidak seperti sistem hibrid lain yang lebih rumit yang menyandarkan motor antara enjin dan kotak gear, BSG membekalkan kuasa melalui tali pinggang, yang disambungkan ke crank. Ia berjalan pada sistem kuasa 48V, yang disediakan oleh bateri 48V.

Lihat Juga :   Ciri baharu Truecaller boleh mengenal pasti panggilan spam di WhatsApp

BSG juga akan dapat mengecas bateri 48V ini dengan memulihkan tenaga brek dan mengubahnya menjadi elektrik. Ini adalah satu-satunya cara untuk mengecas bateri, kerana tiada soket untuk pengecasan luaran.

Terdapat juga penukar 48V hingga 12V DC ke DC dalam sistem, jadi sistem 48V boleh memberikan kuasa kepada sistem 12V biasa kereta, yang menjalankan segala-galanya seperti penyaman udara dan lampu.

Oleh kerana ia dipanggil sistem hibrid ‘ringan’, keupayaannya juga ‘ringan’. Motor BSG hibrid Proton X90 tidak akan dapat menghidupkan kereta pada mod pemacu elektrik tulen seperti sistem lain yang lebih maju seperti sistem e:HEV Honda atau sistem Hybrid Synergy Drive Toyota.

Sumber : paultan.org

About Author

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

error: Content is protected !!