Satu kajian oleh URL Genius mendapati bahawa TikTok dan YouTube mengumpul data pengguna paling banyak berbanding mana-mana aplikasi rangkaian sosial. Walaupun YouTube melakukan ini untuk faedahnya sendiri, TikTok membenarkan penjejak pihak ketiga mengumpul data, jadi sukar untuk mengatakan cara maklumat ini digunakan pada masa hadapan.
Kajian mendapati bahawa perkhidmatan video milik Google YouTube mengumpul data pengguna terutamanya untuk kegunaan syarikatnya sendiri. Sebagai contoh, ini dilakukan untuk menjejak history browser atau lokasi untuk memaparkan iklan yang berkaitan dengan pengguna. Pada masa yang sama, TikTok, yang dimiliki oleh syarikat China ByteDance, terutamanya membenarkan penjejak pihak ketiga bagi mengumpul data, jadi sukar untuk mengetahui ke mana maklumat ini pergi dan cara mereka menggunakannya.
TIKTOK DAN YOUTUBE MENGUMPUL DATA PENGGUNA TERBANYAK MANA-MANA APPS MEDIA SOSIAL
Dalam kes penjejak pihak ketiga / third-party trackers, hampir mustahil untuk mengetahui siapa yang mengumpul data pengguna dan jenis maklumatnya. Ini boleh menjadi pelbagai data, termasuk maklumat lokasi; serta maklumat peribadi yang boleh diakses oleh aplikasi. Dan dalam sesetengah third-party trackers boleh menjejaki aktiviti pengguna walaupun selepas keluar dari aplikasi.
Kajian Genius URL menggunakan ciri App Activity Recording yang tersedia pada peranti iOS. Dengan bantuannya, adalah mungkin untuk menentukan berapa banyak domain berbeza yang memantau aktiviti pengguna dalam aplikasi YouTube, TikTok, Twitter, Telegram, LinkedIn, Instagram, Facebook, Snapchat, Messenger dan WhatsApp dalam satu sesi.
YouTube dan TikTok masing-masing membuat 14 kenalan rangkaian; yang jauh lebih tinggi daripada apps lain, yang purata hanya 6 sambungan rangkaian. Dalam kes penjejak pihak ketiga, hampir mustahil untuk memahami siapa yang mengumpul data pengguna dan jenis maklumat itu. Ini boleh menjadi pelbagai data, termasuk maklumat lokasi; serta maklumat peribadi yang boleh diakses oleh aplikasi. Kami juga ambil perhatian bahawa penjejak pihak ketiga boleh menjejaki aktiviti pengguna walaupun selepas keluar dari aplikasi.
“Pengguna pada masa ini tidak dapat melihat data apa yang mendapat rangkaian pihak ketiga, atau cara data mereka akan digunakan,” tulis pengarang laporan itu.
TikTok telah menjadi subjek kritikan pada masa lalu kerana pengumpulan dan penggunaan data penggunanya; terutamanya dalam kes pengguna bawah umur. Tahun lepas, dasar privasi TikTok menyebut bahawa TikTok boleh berkongsi data pengguna dengan syarikat induk perkhidmatan itu; walaupun terdapat dakwaan bahawa platform itu mempunyai langkah keselamatan untuk “melindungi privasi data pengguna”.