TNB Akan Menawarkan Rebat Kepada Pelanggan Yang Terjejas Oleh Gangguan Elektrik 27 Julai

TNB Akan Menawarkan Rebat Kepada Pelanggan Yang Terjejas Oleh Gangguan Elektrik 27 Julai

Bayaran balik akan diberikan kepada pelanggan yang terjejas akibat gangguan bekalan elektrik di Semenanjung Malaysia baru-baru ini oleh Tenaga Nasional Berhad (TNB). Maklumat ini diberikan oleh Menteri Tenaga dan Sumber Asli Takiyuddin Hassan, yang menyatakan bahawa gangguan bekalan kuasa memberi kesan kepada hampir sejuta pelanggan rumah, industri dan komersial.

Pengguna akaun yang terjejas, seperti peniaga, katanya, boleh memfailkan tuntutan yang menggariskan jumlah kerugian yang dialami. Tidak ada maklumat tambahan yang diberikan, tetapi menteri itu berkata bahawa cara untuk mengemukakan tuntutan itu akan dibentangkan di hadapan Parlimen pada 4 Ogos.

Menurut Takiyuddin, apabila gangguan itu berlaku, TNB terpaksa menyekat bekalan ke beberapa lokasi tidak kritikal bagi mengekalkan kestabilan tenaga. “Pada masa yang sama, kita pastikan tiada gangguan di hospital, lapangan terbang, mahupun sidang parlimen ketika itu,” tambahnya.

Pada hari yang sama berlakunya gangguan bekalan elektrik, TNB mengakui [pdf] bahawa kerosakan peralatan di Pencawang Masuk Utama (PMU) Yong Peng North di Johor, yang menyumbang 2.2 GW atau 10% daripada jumlah penggunaan tenaga Semenanjung Malaysia, adalah punca kejadian. Walaupun sesetengah tempat dapat mendapatkan semula elektrik mereka secepat 20 minit, bekalan kuasa kemudiannya dipulihkan sepenuhnya dalam masa dua jam dan 21 minit.

Operasi lapangan terbang KLIA tertentu terhalang semasa gangguan itu, begitu juga perkhidmatan rel di laluan LRT Ampang/Sri Petaling. Beberapa syarikat telekomunikasi melaporkan penurunan perkhidmatan selular dan juga penggunaan aplikasi e-hailing di kawasan yang terjejas. Akibat daripada krisis berpusatkan TNB tidak melepaskan Grab.

Lihat Juga :   Inflasi Sri Lanka mencecah 54.6%. Punca: Rasuah.

Bersama-sama dengan syarikat, gangguan bekalan elektrik juga memberi kesan secara langsung kepada penduduk bandar, kerana beberapa isyarat lalu lintas yang rosak telah disahkan pada masa itu oleh Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL). Sebanyak 11 lagi kejadian orang terperangkap dalam lif di seluruh negeri dilaporkan oleh Perkhidmatan Bomba dan Penyelamat Selangor. Bagi memastikan keadaan itu tidak berulang, Suruhanjaya Tenaga telah melancarkan siasatan.

(Sumber: Bernama)

About Author

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

error: Content is protected !!